Odpowiedzialność cywilna za źle przeprowadzony zabieg
Wynika to przede wszystkim z treści poszczególnych ustaw, pisanych nie zawsze w pełni zrozumiałym językiem, jak też z faktu, że stanowią część systemu prawnego, w którym funkcjonują. Zatem celem niniejszego artykułu jest przybliżenie osobom zajmującym się zawodowo świadczeniem usług kosmetycznych problematyki odpowiedzialności cywilnej za źle przeprowadzony zabieg kosmetyczny, przy czym z uwagi na ramy artykułu, ograniczę się jedynie do zasygnalizowania podstawowych kwestii w tym zakresie. Zaznaczyć należy także, że nie zostanie poruszony problem odpowiedzialności karnej, która z uwagi na wagę, powinna stanowić temat innego opracowania.
Celem zabiegu kosmetycznego jest uzyskanie urody zgodnej z subiektywnymi odczuciami estetycznymi klienta, co staje się przedmiotem umowy cywilno-prawnej zaistniałej między wykonawcą i odbiorcą usługi. W kosmetyce zatem liczy się rezultat, a jego brak może być podstawą roszczenia wynikającego z tej umowy, ponieważ osoba wykonująca zabieg kosmetyczny ponosi odpowiedzialność cywilną kontraktową, wynikającą z art. 471 i następnych kodeksu cywilnego.
Do powstania odpowiedzialności kontraktowej dojść może w wyniku niewykonania lub nieprawidłowego wykonania umowy o wykonanie usługi kosmetycznej. Bo wskazać w tym miejscu należy, z czego nie wszyscy zdajemy sobie sprawę, że z momentem wejścia klienta do gabinetu, podjęcia rozmowy z jego pracownikiem i zgodnego ustalenia, o jaką usługę chodzi, kiedy zostanie wykonana i za jaką cenę - dochodzi do zawarcia umowy. Chwila, w której klient siada na fotel, to rozpoczęcie wykonywania zawartej uprzednio ustnie umowy. Skoro tak, to jeśli podczas wykonywania takiej usługi kosmetyczka zachowa się nieprawidłowo, używając na przykład kosmetyku w sposób niezgodny z instrukcją, a klient poniesie szkodę w wyniku tego działania, to prowadzący gabinet kosmetyczny ponosi odpowiedzialność cywilną za szkody tego typu.
Jednak żeby można było mówić o odpowiedzialności cywilnej w takim przypadku, konieczne jest jednoczesne spełnienie dwóch warunków:
1. niezachowanie należytej staranności (tzn. musi być to przynajmniej wina nieumyślna), tj. zachowanie się odmienne od ogólnie przyjętego w takich sytuacjach, czyli na przykład brak wcześniejszego zaznajomienia się z instrukcją dawkowania takiego kosmetyku,
2. w wyniku tego właśnie działania doszło do powstania szkody, czyli kontynuując podany wyżej przykład, nałożony w ten sposób kosmetyk spowodował nieusuwalne plamy na twarzy klienta, tj. uszczerbek na zdrowiu.
Podsumowując - do powstania odpowiedzialności cywilnej z tytułu umowy o wykonanie usług kosmetycznych dochodzi wtedy, gdy usługa nie została wykonana w ogóle lub została wykonana w sposób nieprawidłowy, z winy kosmetyczki (przynajmniej nieumyślnej) i w wyniku tego, po stronie klienta doszło do powstania szkody.
Na koniec należy jeszcze dodać, że to klient musi udowodnić fakt poniesienia szkody oraz jej rozmiary, a także to, iż szkoda powstała w wyniku niewykonania lub nieprawidłowego wykonana usługi z winy kosmetyczki.
Warto jeszcze pamiętać o tym, że szkoda może mieć postać jedynie majątkową (np. wydatki poniesione na operację, rehabilitację, przyuczenie do wykonywania nowego zawodu). Dlatego w sytuacji, gdy klient jest po prostu niezadowolony z efektów pracy kosmetyczki, ale nie poniósł z tego tytułu żadnej wymiernej szkody (np. nie musiał zapłacić za operację plastyczną itd.), to nie ma podstaw do dochodzenia odszkodowania.
Wskazać także należy, że zgodnie z obowiązującym prawem klient gabinetu nie może uchylać się od obowiązku uiszczenia zapłaty za wykonaną usługę (art. 627 k.c.). W sytuacji, gdy nie jest zadowolony z wykonanej usługi, wówczas ma prawo do zażądania wykonania poprawki na koszt gabinetu kosmetycznego. Wyznacza odpowiedni termin, w którym kosmetyczka zobowiąże się wykonać niezbędne poprawki. Za podstawową usługę musi jednak zapłacić. Może również zażądać obniżenia kosztów. Jeżeli kosmetyczka wykonała dodatkowe zabiegi bez zgody klientki, wówczas nie może żądać podwyższenia wynagrodzenia. Obowiązkiem usługodawcy, czyli w tym wypadku salonu kosmetycznego, jest umieszczenie w widocznym miejscu informacji o cenie wykonywanych w tym zakładzie usług. Podsumowując: za wykonaną usługę klient musi zapłacić. Ma jednak prawo reklamować usługę, a koszty uzasadnionych reklamacji obciążają usługodawcę, czyli gabinet kosmetyczny. Kosmetyczka może odmówić wykonania poprawek, gdyby wymagały nadmiernych kosztów.
Jak zatem uchronić się przed konsekwencjami finansowymi, wynikającymi z ewentualnych szkód, jakie mogą wyrządzić swoim działaniem pracownicy gabinetów kosmetycznych? Pamiętać należy, że właściciele gabinetów kosmetycznych odpowiadają nie tylko za jakość swojej pracy lecz także za pracę swoich podwładnych. Najlepszym rozwiązaniem wydaje się skorzystanie z ubezpieczeń oferowanych przez towarzystwa ubezpieczeniowe, które zgodnie z art. 805 k.c. zobowiązują się spełnić określone świadczenie w razie zajścia przewidzianego w umowie wypadku, gdy ubezpieczający zapłaci składkę. Przedmiotem ubezpieczenia jest w takim wypadku odpowiedzialność cywilna osób objętych ubezpieczeniem za szkody na osobie lub mieniu wyrządzone osobom trzecim. Ubezpieczenie obejmuje szkody powstałe w czasie trwania odpowiedzialności ubezpieczyciela, bez względu na czas zgłoszenia roszczeń przez osoby poszkodowane. Umowę ubezpieczenia zawiera się na podstawie wniosku ubezpieczeniowego, sporządzonego w formie pisemnej. Wniosek powinien zawierać następujące dane:
- nazwę i adres ubezpieczającego,
- okres ubezpieczenia,
- proponowaną wysokość sumy gwarancyjnej
Reasumując, dzięki ubezpieczeniu właściciele gabinetów kosmetycznych są w stanie uniknąć finansowego problemu związanego z pojawieniem się zdarzeń losowych (ryzyk), od nich niezależnych.
Katarzyna Dymczyk
radca prawny
Źródło: Kosmetyka Profesjonalna Nr 2/2007
tutaj również macie artykuł na ten temat