Autor Wątek: Kosmetyki naturalne- nowy trend w kosmetyce  (Przeczytany 4833 razy)

Offline linek

  • mgr, kosmetolog
  • Moderator(ka)
  • Ilość postów mnie przerosła...
  • *****
  • Wiadomości: 8116
  • to co pozostało
Kosmetyki naturalne- nowy trend w kosmetyce
« dnia: 2009-06-17, 00:06:17 »
W Europie brakuje jednoznacznej, oficjalnej i obowiązującej regulacji prawnej dotyczącej kosmetyku naturalnego czy też ekologicznego, organicznego. Oczywiście produkty te muszą spełniać wszelkie wymogi stawiane kosmetykom przez dyrektywę 76/768/WE – dokument ten nie definiuje jednak pojęcia kosmetyku naturalnego.
Z uwagi na częste nadużywanie nazwy „kosmetyk naturalny” dla produktów zawierających znaczną ilość składników nienaturalnych, Komitet Ekspertów Produktów Kosmetycznych przy Komitecie Zdrowia Publicznego Rady Europy opracował w 2000 roku wytyczne dla produkcji, marketingu i oznakowania kosmetyków naturalnych. Działanie to miało na celu ujednolicenie pojęcia i zasad wytwarzania takich kosmetyków.
Zgodnie ze wspomnianymi wytycznymi, kosmetyk naturalny to produkt otrzymany ze składników pochodzenia naturalnego (roślinnego, zwierzęcego, mineralnego) uzyskanych w procesach fizycznych, mikrobiologicznych lub enzymatycznych.
Wśród procesów fizycznych, które można stosować przy modyfikacji wyróżnia się: tłoczenie, ekstrakcję, filtrację, destylację, wirowanie, destylację z parą wodną, absorpcję na stałym podłożu, suszenie.
W standardach wymienione są również procesy zakazane przy produkcji kosmetyków naturalnych. Wśród nich są oksyetylenowanie, napromieniowanie, oraz techniki wykorzystujące inżynierię genetyczną.

Składniki

Nie powinny zawierać żadnych zanieczyszczeń mogących zagrażać zdrowiu ludzkiemu. Naczelną zasadą wytworzenia kosmetyku naturalnego jest stosowanie poszczególnych składników, tak, aby pełniły funkcje odżywczą dla skóry, a jednocześnie zapewniały stabilność formie kosmetycznej.

Surowce

Surowce powinny pochodzić z kontrolowanych upraw ekologicznych z uwzględnieniem ich jakości, oraz kontrolowanych ekologicznie stanowisk naturalnych.
Wytyczne Komitetu zalecają lub dopuszczają do stosowania następujące surowce:
- rozpuszczalniki naturalne lub pochodzenia naturalnego, takie jak woda, alkohol etylowy, gliceryna,
- wyłącznie naturalne substancje zapachowe, spełniające standardy normy ISO 9235  lub substancje zapachowe wyizolowane z nich metodami fizycznymi; niedozwolone są syntetyczne olejki eteryczne, substancje modyfikowane chemicznie oraz syntetyczne reprodukcje naturalnych zapachów,
-olejki eteryczne w kosmetykach naturalnych pełniące rolę: składnika kompozycji zapachowej, substancji konserwującej lub składnika aktywnego
-barwniki mineralne lub organiczne, do których zalicza się m.in. karotenoidy, flawonoidy, antrachinony
- konserwanty- dla zapewnienia bezpieczeństwa mikrobiologicznego produktu dopuszcza się stosowanie obok naturalnych układów konserwujących także określone, identyczne z  naturalnymi środki konserwujące: kwas benzoesowy, jego sole oraz estry,  kwas salicylowy i jego sole, kwas sorbowy i jego sole oraz alkohol benzylowy. Przy wprowadzeniu tych substancji należy pamiętać warunkiem umieszczeniu na etykiecie adnotacji „konserwowany z użyciem[nazwa substancji]”
- emolienty i emulgatory otrzymane z substancji naturalnych drogą hydrolizy, estryfikacji czy reestryfikacji, np. oleje roślinne, estry, woski, lecytynę, lanolinę, polisacharydy, proteiny, lipoproteiny,
- składniki mineralne mogą być użyte pod warunkiem odpowiednich kryteriów czystości oraz pod warunkiem, że ich wydobycie nie pociąga za sobą zanieczyszczenia czy degradacji krajobrazu. Wykorzystywać można naturalne minerały: ditlenek tytanu, tlenek cynku
- surowce zwierzęce można wykorzystać tylko wtedy, jeśli zwierze po jego pozyskaniu nadal będzie normalnie funkcjonować. Niedopuszczalne jest stosowanie surowców z martwych zwierząt, a także przeprowadzanie doświadczeń w czasie opracowywania receptury, ani w trakcie produkcji, czy też badań wyrobu gotowego.
Wszystkie produkty wprowadzone na rynek po 1 stycznia 1998r. nie mogą być testowane na zwierzętach.

Certyfikacja

Kosmetyki naturalne i ekologiczne podlegają certyfikacji przez różne, najczęściej prywatne organizacje. Dzieje się tak, gdyż świadomi konsumenci produktów organicznych nie kupią kosmetyku, który nie jest certyfikowany.

W Europie najbardziej popularnymi i uznanymi jednostkami certyfikującymi kosmetyki są:

• ECOCERT – francuska organizacja kontroli i akredytacji produktów organicznych i ekologicznych, zaaprobowana w ponad 80 krajach na całym świecie, mająca swe oddziały również w innych krajach; certyfikuje każdy produkt osobno, wymagając aby na każdym była podana ilość składników pochodzenia naturalnego oraz ilość surowców pochodzących z kontrolowanych upraw ekologicznych. Standardy dopuszczają w recepturze 5% surowców syntetycznych;
• BDIH– Federalny Związek Niemieckiego Przemysłu i Firm Handlowych, zajmujący się certyfikowaniem leków, żywności i również naturalnych produktów pielęgnacyjnych; potwierdza standardy jakościowe kosmetyków w zakresie pozyskiwania, produkcji i przetwarzania surowców kosmetycznych;
• SOIL ASSOCIATION – wiodąca brytyjska organizacja certyfikująca ekologiczną żywność i rolnictwo, a od 2002 roku również kosmetyki;
• AIAB– Włoskie Stowarzyszenie Rolnictwa Ekologicznego.
• COSMEBIO- łączy ogniwa branży kosmetycznej- dostawców, producentów, laboratoria przejrzystość dystrybutorów; zapewnia przejrzystość w zakresie składników i procesów produkcyjnych wykorzystywanych w kosmetykach ekologicznych.

Organizacje te działają niezależnie i posiadają własne zasady certyfikowania kosmetyków, tym niemniej już od niemal 4 lat próbują doprowadzić do harmonizacji standardów dla organicznych i naturalnych kosmetyków. Proces ten ma na celu ustalenie jednorodnych, obowiązujących w Europie zasad, co powinno przyczynić się do zdecydowanego ograniczenia nadużywania określeń „naturalny” czy też „ekologiczny”, jak i do wzrostu świadomości konsumentów w dziedzinie kosmetyków naturalnych.
Wspólne standardy mogą też być podstawą do wprowadzenia oficjalnych regulacji prawnych, w postaci np. normy lub dyrektywy. Zakłada się wprowadzenie dwóch poziomów certyfikacji kosmetyków – osobno dla naturalnych i osobno dla organicznych.

Kosmetyk naturalny wg Ecocertu powinien zawierać wśród składników roślinnych min.50% składników, które certyfikowane są jako organiczne. Dodatkowo musi zawierać min. 5% zawartości składników certyfikowanych jako organiczne w odniesieniu do całkowitej zawartości surowców z uwzględnieniem wody, która jest uznawana jako składnik naturalny a nie organiczny.

Kosmetyk naturalny i organiczny- wśród składników ma min. 95% składników certyfikowanych jako organiczne. Dodatkowo w odniesieniu do całkowitej zawartości surowców kosmetycznych musi zawierać min. 10% składników certyfikowanych jako organiczne.

Rynek kosmetyków ekologicznych

Pierwsze sklepy z produktami ekologicznymi, tzw. sklepy ze zdrową żywnością, pojawiły się w latach siedemdziesiątych. Istotne ożywienie rynku kosmetyków naturalnych nastąpiło w tym samym czasie, w którym zrodziło się wiele pomysłów gospodarczych dotyczących ruchu ekologicznego. Producenci starali się sprostać oczekiwaniom klientów na kosmetyki zawierające więcej substancji naturalnych, a mniej dodatków chemicznych. Pierwszym dużym przedsiębiorstwem spełniającym te oczekiwania było „The body shop” założone w 1976r. Obok rezygnacji z doświadczeń na zwierzętach i oszczędzających środowisko procesów wytwórczych zwracano uwagę na gospodarkę opakowaniami. Proste kosmetyki przeważnie oparte na jednym lub kilku składnikach roślinnych, pozbawione konserwantów i wszelkich „ulepszaczy” chemicznych okazały się handlowym hitem, idealnym dla posiadaczek skóry wrażliwej, skłonnej do podrażnień i nietolerancyjnej dla nowinek kosmetycznych. Ówczesne ukierunkowanie na naturalność bez syntetycznych konserwantów – nie straciło nic ze swej aktualności. Obecnie producenci kosmetyków naturalnych, stawiają na innowacje. Oferują wysokiej jakości zdrową i kompleksową pielęgnację prowadzącą do upiększenia, ożywienia i odprężenia ciała bez szkód dla użytkownika.

Efekty sensorycznego działania biokosmetyków są coraz częściej doceniane powodując tym samym wzrost liczby konsumentów krytycznie odnoszących się do produktów standardowych.
Konsumentem produktów organicznych jest zazwyczaj człowiek zaangażowany, świadomy wpływu dodatków chemicznych na zdrowie, i ukierunkowany na ponadprzeciętną jakość kupowanych wyrobów. Zdecydowana większość konsumentów wierzy, że produkty naturalne są bezpieczne, przyjazne dla środowiska i, wywierające mniejsze skutki uboczne na organizm człowieka i skórę.

Intensywny wzrost zainteresowania kosmetykami ekologicznymi zaobserwowany został na początku XXI wieku. Od tego czasu ten segment sprzedaży produktów pielęgnacyjnych i toaletowych stał się jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się. Kosmetyki naturalne i organiczne są jednak nadal produktami niszowymi. Ich udział w ogólnej sprzedaży kosmetyków w Europie jest niski – tylko ok. 2 proc. Prawdopodobnie jedną z przyczyn takiego stanu jest brak oficjalnych regulacji prawnych dotyczących kosmetyków ekologicznych oraz częste nadużywanie określenia „naturalny” w stosunku do licznych produktów.
Rynek kosmetyków naturalnych jest zbliżony do „ogólnokosmetycznych” – w sklepach przeważają produkty masowe, jak żele pod prysznic; widać też coraz większe zainteresowanie kosmetykami do pielęgnacji twarzy przeznaczonymi dla mężczyzn. Największą popularnością w grupie biokosmetyków cieszą się preparaty do pielęgnacji ciała. Jednym ze sposobów prezentowania tego rodzaju produktów jest osobny dział, w którym znajdują się wyłącznie produkty pochodzenia naturalnego, zarówno te pielęgnacyjne, jak i dekoracyjne.

Nie tylko zalety, ale również zagrożenia

Moda na ekologiczny styl życia i kreowanie nowych produktów w mediach spowodowały, że substancje naturalnego pochodzenia uważane są za bezpieczniejsze niż syntetyki. Jednak wiele roślin i pozyskiwane z nich wyciągi zawierają substancje drażniące lub alergizujące.
Należą do nich między innymi nagietek, rumianek, arnika górska.
Na liście 26 substancji zapachowych, objętych obowiązkiem wymienienia na opakowaniu kosmetyku-ze względu na własności alergizujące – znajdują się obok związków syntetycznych także wyciągi z mchów wonnych oraz eugenol, geraniol i inne, które mogą być syntetyzowane na drodze chemicznej lub izolowane z naturalnych olejków eterycznych. Ważne jest to o, tyle, że zwrot „substancja pochodzenia naturalnego” nie jest równoznaczny z określeniem „produkt całkowicie bezpieczny” Podobnie dzieje się w przypadku surowców pozyskiwanych z mórz i oceanów. Do obecnej czystości ekologicznej roślin morskich, alg, wodorostów i glonów, a także glinek nadmorskich jest coraz więcej zastrzeżeń. Te podejrzenia budzą surowce z mórz nawiedzanych przez statki z toksycznym ładunkiem, grożącym katastrofami ekologicznymi. Skażenie gleby na globalną skalę i samowolne odwierty studni nakazują ostrożność wobec głębinowych wód termalnych, solanek podziemnych, torfu i borowiny.

Naszą wielką słabościa jest to,że sie poddajemy. Najpewniejszą drogą do sukcesu jest wciąż próbować, jeszcze ten jeden raz:)))

Offline arizona

  • Zaczynam, ale każdy musi zacząć ;)
  • *
  • Wiadomości: 3
Odp: Kosmetyki naturalne- nowy trend w kosmetyce
« Odpowiedź #1 dnia: 2019-02-01, 19:42:24 »
W Europie brakuje jednoznacznej, oficjalnej i obowiązującej regulacji prawnej dotyczącej kosmetyku naturalnego czy też ekologicznego, organicznego. Oczywiście produkty te muszą spełniać wszelkie wymogi stawiane kosmetykom przez dyrektywę 76/768/WE – dokument ten nie definiuje jednak pojęcia kosmetyku naturalnego.
Z uwagi na częste nadużywanie nazwy „kosmetyk naturalny” dla produktów zawierających znaczną ilość składników nienaturalnych, Komitet Ekspertów Produktów Kosmetycznych przy Komitecie Zdrowia Publicznego Rady Europy opracował w 2000 roku wytyczne dla produkcji, marketingu i oznakowania kosmetyków naturalnych. Działanie to miało na celu ujednolicenie pojęcia i zasad wytwarzania takich kosmetyków.
Zgodnie ze wspomnianymi wytycznymi, kosmetyk naturalny to produkt otrzymany ze składników pochodzenia naturalnego (roślinnego, zwierzęcego, mineralnego) uzyskanych w procesach fizycznych, mikrobiologicznych lub enzymatycznych.
Wśród procesów fizycznych, które można stosować przy modyfikacji wyróżnia się: tłoczenie, ekstrakcję, filtrację, destylację, wirowanie, destylację z parą wodną, absorpcję na stałym podłożu, suszenie.
W standardach wymienione są również procesy zakazane przy produkcji kosmetyków naturalnych. Wśród nich są oksyetylenowanie, napromieniowanie, oraz techniki wykorzystujące inżynierię genetyczną.

Składniki

Nie powinny zawierać żadnych zanieczyszczeń mogących zagrażać zdrowiu ludzkiemu. Naczelną zasadą wytworzenia kosmetyku naturalnego jest stosowanie poszczególnych składników, tak, aby pełniły funkcje odżywczą dla skóry, a jednocześnie zapewniały stabilność formie kosmetycznej.

Surowce

Surowce powinny pochodzić z kontrolowanych upraw ekologicznych z uwzględnieniem ich jakości, oraz kontrolowanych ekologicznie stanowisk naturalnych.
Wytyczne Komitetu zalecają lub dopuszczają do stosowania następujące surowce:
- rozpuszczalniki naturalne lub pochodzenia naturalnego, takie jak woda, alkohol etylowy, gliceryna,
- wyłącznie naturalne substancje zapachowe, spełniające standardy normy ISO 9235  lub substancje zapachowe wyizolowane z nich metodami fizycznymi; niedozwolone są syntetyczne olejki eteryczne, substancje modyfikowane chemicznie oraz syntetyczne reprodukcje naturalnych zapachów,
-olejki eteryczne w kosmetykach naturalnych pełniące rolę: składnika kompozycji zapachowej, substancji konserwującej lub składnika aktywnego
-barwniki mineralne lub organiczne, do których zalicza się m.in. karotenoidy, flawonoidy, antrachinony
- konserwanty- dla zapewnienia bezpieczeństwa mikrobiologicznego produktu dopuszcza się stosowanie obok naturalnych układów konserwujących także określone, identyczne z  naturalnymi środki konserwujące: kwas benzoesowy, jego sole oraz estry,  kwas salicylowy i jego sole, kwas sorbowy i jego sole oraz alkohol benzylowy. Przy wprowadzeniu tych substancji należy pamiętać warunkiem umieszczeniu na etykiecie adnotacji „konserwowany z użyciem[nazwa substancji]”
- emolienty i emulgatory otrzymane z substancji naturalnych drogą hydrolizy, estryfikacji czy reestryfikacji, np. oleje roślinne, estry, woski, lecytynę, lanolinę, polisacharydy, proteiny, lipoproteiny,
- składniki mineralne mogą być użyte pod warunkiem odpowiednich kryteriów czystości oraz pod warunkiem, że ich wydobycie nie pociąga za sobą zanieczyszczenia czy degradacji krajobrazu. Wykorzystywać można naturalne minerały: ditlenek tytanu, tlenek cynku
- surowce zwierzęce można wykorzystać tylko wtedy, jeśli zwierze po jego pozyskaniu nadal będzie normalnie funkcjonować. Niedopuszczalne jest stosowanie surowców z martwych zwierząt, a także przeprowadzanie doświadczeń w czasie opracowywania receptury, ani w trakcie produkcji, czy też badań wyrobu gotowego.
Wszystkie produkty wprowadzone na rynek po 1 stycznia 1998r. nie mogą być testowane na zwierzętach.

Certyfikacja

Kosmetyki naturalne i ekologiczne podlegają certyfikacji przez różne, najczęściej prywatne organizacje. Dzieje się tak, gdyż świadomi konsumenci produktów organicznych nie kupią kosmetyku, który nie jest certyfikowany.

W Europie najbardziej popularnymi i uznanymi jednostkami certyfikującymi kosmetyki są:

• ECOCERT – francuska organizacja kontroli i akredytacji produktów organicznych i ekologicznych, zaaprobowana w ponad 80 krajach na całym świecie, mająca swe oddziały również w innych krajach; certyfikuje każdy produkt osobno, wymagając aby na każdym była podana ilość składników pochodzenia naturalnego oraz ilość surowców pochodzących z kontrolowanych upraw ekologicznych. Standardy dopuszczają w recepturze 5% surowców syntetycznych;
• BDIH– Federalny Związek Niemieckiego Przemysłu i Firm Handlowych, zajmujący się certyfikowaniem leków, żywności i również naturalnych produktów pielęgnacyjnych; potwierdza standardy jakościowe kosmetyków w zakresie pozyskiwania, produkcji i przetwarzania surowców kosmetycznych;
• SOIL ASSOCIATION – wiodąca brytyjska organizacja certyfikująca ekologiczną żywność i rolnictwo, a od 2002 roku również kosmetyki;
• AIAB– Włoskie Stowarzyszenie Rolnictwa Ekologicznego.
• COSMEBIO- łączy ogniwa branży kosmetycznej- dostawców, producentów, laboratoria przejrzystość dystrybutorów; zapewnia przejrzystość w zakresie składników i procesów produkcyjnych wykorzystywanych w kosmetykach ekologicznych.

Organizacje te działają niezależnie i posiadają własne zasady certyfikowania kosmetyków, tym niemniej już od niemal 4 lat próbują doprowadzić do harmonizacji standardów dla organicznych i naturalnych kosmetyków. Proces ten ma na celu ustalenie jednorodnych, obowiązujących w Europie zasad, co powinno przyczynić się do zdecydowanego ograniczenia nadużywania określeń „naturalny” czy też „ekologiczny”, jak i do wzrostu świadomości konsumentów w dziedzinie kosmetyków naturalnych.
Wspólne standardy mogą też być podstawą do wprowadzenia oficjalnych regulacji prawnych, w postaci np. normy lub dyrektywy. Zakłada się wprowadzenie dwóch poziomów certyfikacji kosmetyków – osobno dla naturalnych i osobno dla organicznych.

Kosmetyk naturalny wg Ecocertu powinien zawierać wśród składników roślinnych min.50% składników, które certyfikowane są jako organiczne. Dodatkowo musi zawierać min. 5% zawartości składników certyfikowanych jako organiczne w odniesieniu do całkowitej zawartości surowców z uwzględnieniem wody, która jest uznawana jako składnik naturalny a nie organiczny.

Kosmetyk naturalny i organiczny- wśród składników ma min. 95% składników certyfikowanych jako organiczne. Dodatkowo w odniesieniu do całkowitej zawartości surowców kosmetycznych musi zawierać min. 10% składników certyfikowanych jako organiczne.

Rynek kosmetyków ekologicznych

Pierwsze sklepy z produktami ekologicznymi, tzw. sklepy ze zdrową żywnością, pojawiły się w latach siedemdziesiątych. Istotne ożywienie rynku kosmetyków naturalnych nastąpiło w tym samym czasie, w którym zrodziło się wiele pomysłów gospodarczych dotyczących ruchu ekologicznego. Producenci starali się sprostać oczekiwaniom klientów na kosmetyki zawierające więcej substancji naturalnych, a mniej dodatków chemicznych. Pierwszym dużym przedsiębiorstwem spełniającym te oczekiwania było „The body shop” założone w 1976r. Obok rezygnacji z doświadczeń na zwierzętach i oszczędzających środowisko procesów wytwórczych zwracano uwagę na gospodarkę opakowaniami. Proste kosmetyki przeważnie oparte na jednym lub kilku składnikach roślinnych, pozbawione konserwantów i wszelkich „ulepszaczy” chemicznych okazały się handlowym hitem, idealnym dla posiadaczek skóry wrażliwej, skłonnej do podrażnień i nietolerancyjnej dla nowinek kosmetycznych. Ówczesne ukierunkowanie na naturalność bez syntetycznych konserwantów – nie straciło nic ze swej aktualności. Obecnie producenci kosmetyków naturalnych, stawiają na innowacje. Oferują wysokiej jakości zdrową i kompleksową pielęgnację prowadzącą do upiększenia, ożywienia i odprężenia ciała bez szkód dla użytkownika.

Efekty sensorycznego działania biokosmetyków są coraz częściej doceniane powodując tym samym wzrost liczby konsumentów krytycznie odnoszących się do produktów standardowych.
Konsumentem produktów organicznych jest zazwyczaj człowiek zaangażowany, świadomy wpływu dodatków chemicznych na zdrowie, i ukierunkowany na ponadprzeciętną jakość kupowanych wyrobów. Zdecydowana większość konsumentów wierzy, że produkty naturalne są bezpieczne, przyjazne dla środowiska i, wywierające mniejsze skutki uboczne na organizm człowieka i skórę.

Intensywny wzrost zainteresowania kosmetykami ekologicznymi zaobserwowany został na początku XXI wieku. Od tego czasu ten segment sprzedaży produktów pielęgnacyjnych i toaletowych stał się jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się. Kosmetyki naturalne i organiczne są jednak nadal produktami niszowymi. Ich udział w ogólnej sprzedaży kosmetyków w Europie jest niski – tylko ok. 2 proc. Prawdopodobnie jedną z przyczyn takiego stanu jest brak oficjalnych regulacji prawnych dotyczących kosmetyków ekologicznych oraz częste nadużywanie określenia „naturalny” w stosunku do licznych produktów.
Rynek kosmetyków naturalnych jest zbliżony do „ogólnokosmetycznych” – w sklepach przeważają produkty masowe, jak żele pod prysznic; widać też coraz większe zainteresowanie kosmetykami do pielęgnacji twarzy przeznaczonymi dla mężczyzn. Największą popularnością w grupie biokosmetyków cieszą się preparaty do pielęgnacji ciała. Jednym ze sposobów prezentowania tego rodzaju produktów jest osobny dział, w którym znajdują się wyłącznie produkty pochodzenia naturalnego, zarówno te pielęgnacyjne, jak i dekoracyjne.

Nie tylko zalety, ale również zagrożenia

Moda na ekologiczny styl życia i kreowanie nowych produktów w mediach spowodowały, że substancje naturalnego pochodzenia uważane są za bezpieczniejsze niż syntetyki. Jednak wiele roślin i pozyskiwane z nich wyciągi zawierają substancje drażniące lub alergizujące.
Należą do nich między innymi nagietek, rumianek, arnika górska.
Na liście 26 substancji zapachowych, objętych obowiązkiem wymienienia na opakowaniu kosmetyku-ze względu na własności alergizujące – znajdują się obok związków syntetycznych także wyciągi z mchów wonnych oraz eugenol, geraniol i inne, które mogą być syntetyzowane na drodze chemicznej lub izolowane z naturalnych olejków eterycznych. Ważne jest to o, tyle, że zwrot „substancja pochodzenia naturalnego” nie jest równoznaczny z określeniem „produkt całkowicie bezpieczny” Podobnie dzieje się w przypadku surowców pozyskiwanych z mórz i oceanów. Do obecnej czystości ekologicznej roślin morskich, alg, wodorostów i glonów, a także glinek nadmorskich jest coraz więcej zastrzeżeń. Te podejrzenia budzą surowce z mórz nawiedzanych przez statki z toksycznym ładunkiem, grożącym katastrofami ekologicznymi. Skażenie gleby na globalną skalę i samowolne odwierty studni nakazują ostrożność wobec głębinowych wód termalnych, solanek podziemnych, torfu i borowiny.

To w zasadzie artykuł a nie tekst na forum ;) Zgadzam się z uwagami na temat kosmetyków naturalnych. Nie ma na nie norm i nie wszystkie są bezpieczne. Warto o tym pamiętać!

Offline Agata82

  • Zaczynam, ale każdy musi zacząć ;)
  • *
  • Wiadomości: 5
Odp: Kosmetyki naturalne- nowy trend w kosmetyce
« Odpowiedź #2 dnia: 2020-03-19, 18:08:16 »
Myślę że to nie tyle nowy trend w kosmetyce co powrót do korzeni. Jakby nie było jestem zwolenniczką naturalnych kosmetyków.

Offline Cytryna

  • Lubię tu pisać
  • ***
  • Wiadomości: 228
Odp: Kosmetyki naturalne- nowy trend w kosmetyce
« Odpowiedź #3 dnia: 2020-03-24, 11:33:54 »
Mam wrażenie, że ta nazwa jest w ostatnim czasie totalnie nadużywana. Umiem czytać składy kosmetyków co nie jest wcale takie trudne ale wczytałam sie w składy wielu kosmetyków na polskim rynku, na których jest napisane,ze są naturalne. I niestety ale wcale takie nie są a ich skład nie zachwyca...

Najlepiej samodzielnie zastanowić się nad robieniem kosmetyków. Nie jest to takie trudne i ma sie o wiele większą mozliwość i świadomość skłądu kosmetyków.

Na  początku trzeba po prostu skompletować sobie domowe laboratorium.  https://danlab.pl/nasze-produkty/szklo-laboratoryjne-i-drobny-asortyment-laboratoryjny/kolby/kolby-miarowe/
« Ostatnia zmiana: 2020-04-01, 11:25:14 wysłana przez Cytryna »