Do podstawowych zasad higieny personelu zakładu kosmetycznego należą:
noszenie czystej odzieży ochronnej wykonanej z materiałów, które można zdezynfekować. Niedopuszczalne jest używanie odzieży własnej jak również zabierania do domu odzieży roboczej czy ochronnej,
utrzymanie czystości i porządku w gabinecie oraz w trakcie zabiegów,
bezwzględna higiena rąk - w tym celu stosuje się mycie rąk (przy użyciu mydła), higieniczne mycie rąk (przy zastosowaniu środka zawierającego substancję bakteriobójczą)
stosowanie sprzętu jednorazowego użytku do wykonywania zabiegów,
poddawanie sterylizacji wszystkie narzędzia tnące, kłujące, sprzęt wielokrotnego użytku,
przechowywanie odzieży własnej, roboczej lub ochronnej w oddzielnych szafkach,
Należy unikać kontaktu z klientami w przypadku występowania sączących się i trudno gojących się zmian na dłoniach wówczas, gdy odpowiednie ich zabezpieczenie jest niemożliwe.
W przypadku zranienia w czasie pracy należy przerwać usługę, umyć, zdezynfekować ranę i odpowiednio ją zabezpieczyć.
W sytuacji braku możliwości zabezpieczenia się przed zakażaniem od chorego klienta należy odmówić wykonania usługi.
Po zakończeniu pracy należy:
wyłączyć używane urządzenia, aparaty, narzędzia zasilane energią elektryczną,
oczyścić i zdezynfekować elementy stołu roboczego, foteli, leżanek, urządzeń aparatury i narzędzia,
uprzątnąć stanowisko.
Postępowanie z odpadami:
odpady powinny być gromadzone w pojemnikach zamykanych, zaopatrzonych w worki foliowe,
zużyte materiały, które mogły ulec zanieczyszczeniu krwią lub wydzielinami, gromadzi się w oznakowanych, przeznaczonych do tego celu pojemnikach lub w workach foliowych,
przedmioty o ostrych końcach i krawędziach powinny być zbierane do pojemników sztywnych, odpornych na przebicie,
nie zaleca się otwierania raz zamkniętych pojemników, czy worków jednorazowego użytku,
odpady do momentu odbioru powinny być przechowywane, w przystosowanym do tego celu wydzielonym miejscu, odizolowanym od części, gdzie świadczone są usługi.